2012-06-03

Chinamus 1551/500cp med värmartillsats/radiator. Del 1

Denna lykta lyste så starkt att jag nästan förväntade mig genomlysning ("röntgenbild") istället för skugga. Pga. detta beslöt jag att testa att bygga om den till värmare istället.

Införskaffade konverteringskit från Fogas (21-630). Högst troligt samma kit som säljs hos Pelham. Hur som helst, enligt marknadsföringen så skall det vara lämpligt till 300 - 500cp lyktor, Petromax 829/829A/829M samt Optimus 1350/1550.

Nu vet jag inte hur passformen är till de andra lyktorna men till 1551:an tyckte jag inte att bottenplattan passade speciellt bra (för liten). Till slut blev resultatet nöjaktigt men en aning ostabilt.

Uppifrån
Från sidan
Med strumpa monterad














Eftersom radiatorn såg ut att hamna lägre än på bruksanvisningen garderade jag först med att låta strumpan vara kvar.

Med strumpa
Strumpa i botten
Endast radiator














Med strumpan monterad hade radiatorn ingen funktion. Med strumpan demonterad och i botten av radiatorn fungerade det sisådär och med endast radiator blev det lite funktion.

Tyvärr blev det rätt snabbt uppenbart att radiatorn, i nuvarande utformning, inte är lämplig till 1551:an. Vartefter lampan blev varm fick radiatorn en blåslampseffekt. Värmen reflekteras mera rakt upp en ut åt sidorna. Hatten blir helt enkelt så varm att chromet inte klarar av det. Tror inte heller förgasarröret mm. klarar sig i längden.

EVENTUELLT kan det fungera med strumpa i botten av radiatorn men tyvärr testkörde jag inte speciellt länge med den konfigurationen.Med fungera menar jag då att lampan inte smälter men inte heller levererar speciellt mycket värme åt sidorna.

 

Har nu införskaffat material och ska konstruera egen radiator. Fortsättning följer, förr eller senare.

Som parentes kan nämnas att den tidigare olägenheten med pulserande ljus/ljud, i det närmaste eliminerades när allting glödde.

Sist o slutligen vill jag höja ett varnande finger. När man tänder en sådan här konstellation skall allt vara tip-top. Helst ska nog snabbtändaren användas (kunde jag inte använda, ur funktion). När jag skulle tända med endast radiator, höll det på att gå riktigt på tok. Klarade mig med sönderbänd bordsduk i uterummet. Frugan blev inte arg utan beställde omgående ny från någon designer affär. 450sek/löpmeter kostade den fadäsen.



1 kommentar:

Sans Lös sa...

En manual / bruksanvisning skulle verkligen ha varit intressant. Hittar ingen på internet, där man annas kan hitta det mesta

Skicka en kommentar