2012-06-04

Primus 981 renovering Nr1


Detta var lyktan som väckte liv, AK8 (1946),  i det slumrande fotogenintresset. Lyktan hittades på marknad till skamligt lågt pris. Den var "renoverad" eller åtminstone upputsad.

Tyvärr saknades lågformsmuntycket och spaken till snabbtändaren. Nya reservdelar lär ju inte gå att få tag i. Eventuellt kunde man tillverka nya delar, ifall man känner för det.
Naturligtvis fyllde jag på med fotogen och försökte få igång den med en gång. Inget tryck! Och istället för att gå igenom allt så testade jag först att byta pumpläder. 
Resultatet var nedslående. Lampan lös, lite, så länge jag pumpde frenetiskt.
Blev tvungen att leta läckage.

Letade läckage med diskmedel
Nivågivare

Naturligtvis fanns ingen sådan packning att köpa men det löstes med en lämplig o-ring.

Nytt försök. Det formligen flödade fotogen från alla möjliga ställen. Nu bytte jag alla återstående packningar samt putsade till anliggningsytorna för förgasarröret.

För att kunna byta ventilgummit i pumpventilen tillverkade jag nyckel.
Nyckel kan för övrigt köpas på t.ex. Fogas.

Största problemet visade sig bli glappande boxmutter till ränsstångsskruven. Turligen hittade jag en passande mutter bland mina tryckluftskopplingar. Hade gängan varit alltför dålig i huset åxå vet jag inte vad man kunnat göra (tillverka nytt?)

3/8 rörgänga














Nu lyser lampan fint och utan läckage.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar